Skip to content

Cum gătesc eu- Sfaturi (in)Utile

August 15, 2010

Uneori mai gatesc, spre nemultumirea… mea bineinteles. Gatesc impropriu zic, caci munca de preparare a mancarii se rezuma doar la amestecarea unor legume, la cateva prajeli si la mai putine cateva[sic] coaceri.
Dar totusi nu mi-e rusine, pentru ca prajeli stiu sa fac de mai multe feluri. Da, pana si punerea carnii intr-o tigaie plina de untura, ori ulei, se poate face in mai multe feluri, cel putin dupa mintea mea. Nu se asterne untura daca tigaia nu e incinsa, in cazul in care mai are si apa in ea, asta pentru a nu risca unele improscari dureroase.

Mai stiu o chestie, din propria experienta, ce am inceput sa o iubesc de la o scurta vreme. Inaintea imi placea carnea crocanta, ori cartofii prajiti- in aceeasi stare, in sensul ca-i lasam pe aragaz mai multe minute- cam pana la faza de precarbonizare- dupa care ii scoteam si punandu-i la racit, pe masa, vreo 20 de minute, ajungeau la pietrificare. Astfel manca saracul Mişu cartofi precarbonizati, pietrificati, din simplul fapt ca nu-mi placea sa vad ceva moale in farfuria mea; ori sange- in cazul carnii.

Acum, am prins o metoda invatata dintr-o greseala. Cartofii, ori carnea (nu v-ati prins? ca doar asta stiu sa prajesc? a, si carnati si ochiuri- dar acolo e alta treaba) se pot pune intr-un bol acoperit, pentru a se inmuia dupa o prajeala pe cinste si pentru a scapa de fenomenul pietrificarii amintit mai sus.

Aaaa! dar nu am dat de stire ca sunt maestru la gratare! Bine, chestia e ca sunt unul necunoscut inca, deci va trebui sa ma promovez aici, si nu prin munca propriu-zisa depusa in „elaborarea” unui ospăţ rezultat din actiunea de a face „gratar”.
Ştiu sa coc tot! Sigur ca ma trag din rude renumite in ale coptului, la baza standu-mi varul meu Cristian, care odata a pus 3 pui pe gratar, cu pene cu tot.
Sunt specializat in porumbi. Si nimic nu se compara cu un porumb copt bine, la gratar, si nu la cuptorul aragazului. Ca ala pus in aragaz- se usuca. Am copt si paracopt proumbi inca din frageda pruncie. Si la porumbii de pe gratar e un dichis, o bungheala, ca nu se coc asa… i-ai pus pe gratar, gata! E orânduiala cu ei.

Spre exemplu, astia nu au stare de precarbonizare ca la barabule ori carne. Adica au, dar e prea tarziu daca se ajunge acolo, asa ca in timp ce se innegresc treptat, trebuie rotiti, lucru ce se poate realiza mult mai repede infigand o tepusa in dosul porumbului. Ca la prajelile de jumari si ceapa, pe care fandositii le numesc frigarui.
A, si mai e ceva! Dupa ce porumbul a fost luat de pe gratar, trebuie stins cu apa neaparat, dupa care trebuie lasa si el putin la inabusit sub un bol acoperit.
Iar ca un pont peste pont, pentru realizarea unui porumb copt „high quality”, trebuie ales un stiulete cat mai tanar. Aici nu mai merg lozincile cu gaini. De preferat e păpuşoiul ale carui boabe se sparg usor la o simpla apasare de deget.

Poate inca nu ati observat calitatile mele de bucatar, insa definitivatul l-am facut in salate. Spre exemplu stiu sa fac salata de rosii si castraveti cu ceapa. Mai stiu sa fac si salata de salata. Suna ciudat? Aiurea nu e deloc:

SALÁTĂ, salate, s. f. 1. Plantă legumicolă erbacee din familia compozeelor, cu frunze mari și rotunde, comestibile (Lactuca sativa) n.r.: popular: „lăptucă

dar aia o tai cam din topor si nu-mi iese prea bine.

De la frate-meu am copiat reteta de salata, caci numai el imi este superior in acest mestesug. N-am putut copia insa de la el si metoda de inventariat a ingredientelor.
Eu, cand imi vine sa imi fac salata, imi iau rosii de-un kilogram; castraveti de-un kilogram; ceapa- una; si sare. Le amestec, unele dintre ingrediente- tocate, altele presarate si atat.
Intr-un final uit ca imi trebuie otet si ulei, iar cum in casa, in momentele in care imi lipsesc- nu le am!, nu-mi vine sa mai cobor mii de scari pana la primul magazin. Asa ca scap ingredientele intr-un coş.

În rest fac o salată excepţională!

No comments yet

Lasă un răspuns

